30 Aralık 2016 Cuma

ÂŞIK VEYSEL’İN DİZELERİ –“DOSTLAR BENİ HATIRLASIN”

ÂŞIK VEYSEL’İN DİZELERİ –“DOSTLAR BENİ HATIRLASIN”

İnsanın evreni ve kendini anlama, keşfetme çabası, var olduğu günden beri süregelmiştir. İnsan sonsuz evren içinde gerçeği anlamaya çalışırken çeşitli sorular sorar. Bilinmezliğe doğru atılan her adım bir başkasını doğurur ve bu durum daha da karmaşıklaşır. İnsan bunu yaparken aynı zamanda bilinmezliğin boyutunu, kendi çaresizliğini, evrende ki hiçliğini fark ettiğinde tutunabilmek için ilahi bir güce yönelir.Yaradanla bütünleşmek ister, tam bir teslimiyetle görünüşün ardındaki asıl manayı anlamaya çalışır. İnsana dair her türlü konuyu ele alan türküler de bundan kendine düşen payı alır, şüphesiz, işte onlardan bir tanesi Aşık Veysel ve şiirleridir…türküleridir. Halk müziğimizde çok önemli yer tutan deyişler Âşık Veysel’in inancını ve felsefesini yansıtan önemli şiirleri, türküleridir. Şiirleri, türküleri özellikle Allah, vatan ve insan sevgisini anlatan coşkulu satırlardır. Deyişler daha çok geçmişi ve bazı tarihsel olayları analiz eder. Belli bir ölçü formunda söylenen deyişlerin yanı sıra serbest söylenenler de vardır. Kendi inancında deyişler kutsal bir anlam ifade eder. Hayatındaki en önemli eşyası ise bağlamasıdır.

Çoğu şiirlerinde geçen “ edep, erkân, yol ” ifadesi insanların ırk, dil, din, cins ayırımını hiç bir koşulda yapmadan, düşünmeden, inancını ve kültürünü olduğunu gibi yaşamına yansıtarak hakikate erme yoludur. ‘Sevgiyi’ ibadetten sayan, hoşgörü ve paylaşımı aynı zamanda inancının gereği olarak kabullenmesidir. Şiir satırlarında;  genel anlamda asıl gerçekliğin, “insan” olabilmek ve her türlü kinden, nefretten arınarak, bizi kendi özümüzden uzaklaştıran tüm bencillikleri yok sayarak kâmil insan olmak, olduğu vurgulanır. İşte bu şekilde hakikatin sırrına erişilebileceği, Hakk’a ulaşılabileceği salık verilir.



Dostlar Beni Hatırlasın
Ben giderim adım kalır
Dostlar beni hatırlasın
Düğün olur bayram gelir
Dostlar beni hatırlasın
Can kafeste durmaz uçar
Dünya bir han konan göçer
Ay dolanır yıllar geçer
Dostlar beni hatırlasın
Can bedenden ayrılacak
Tütmez baca yanmaz ocak
Selâm olsun kucak kucak
Dostlar beni hatırlasın
Ne gelsemdi ne giderdim
Günden güne arttı derdim
Garip kalır yerim yurdum
Dostlar beni hatırlasın
Açar solar türlü çiçek
Kimler gülmüş kim gülecek
Murad yalan ölüm gerçek
Dostlar beni hatırlasın
Gün ikindi akşam olur
Gör ki başa neler gelir
Veysel gider adı kalır
Dostlar beni hatırlasın

Prof. Dr. Beyhan ASMA

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder